fbpx
Close

Πως ο ManRay άλλαξε το πρόσωπο της φωτογραφίας της μόδας.

daze.gr image

Ο Μαν Ρέι, γεννημένος Emmanuel Radnitzky το 1890 στη Φιλαδέλφεια, Πενσυλβανία, ήταν ένας διάσημος εκπρόσωπος της avant-garde φωτογραφίας στον 20ο αιώνα και θεωρείται ως ο πρωτοπόρος της σουρεαλιστικής φωτογραφίας. Το καλλιτεχνικό έργο του Ray είναι ιδιαίτερα ευρύ. Ήταν ζωγράφος, καλλιτέχνης αντικειμένων, και κινηματογραφιστής. Ήταν ο πρώτος καλλιτέχνης του οποίου οι εικόνες ήταν πιο πολύτιμες για τους συλλέκτες από οτι  το καλλιτεχνικό του έργο. Ως εκ τούτου, έκανε μια σημαντική συμβολή στην αξιολόγηση της φωτογραφίας ως μορφή τέχνης.

rn

Ο Ray  έγινε δημοφιλής για τις παραστάσεις των έργων τέχνης. Είχε στόχο να αναπτύξει μια καριέρα ως φωτογράφος μόδας, συλλαμβάνοντας εικόνες για τα πιο δημοφιλή περιοδικά στο Παρίσι. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη Γαλλία, παρήγαγε λαμπρά έργα τέχνης που είναι σήμερα γνωστά ως Rayogrammes – εικόνες που δημιουργούνται σε ένα κομμάτι φωτογραφικού χαρτιού χωρίς φωτογραφική μηχανή-  το υποκείμενο τοποθετείται απευθείας σε ένα κομμάτι χαρτί, το φως είναι εκτεθειμένο και τότε παράγεται η εικόνα. Η σκιά του αντικειμένου είναι αυτή που παράγει την εικόνα, η οποία δίνει έμφαση στην επίδραση του φωτός και της σκιάς, παρόλη τη σημασία της ίδιας της εικόνας.

rn

Ένα άλλο δημοφιλές έργο αυτής της περιόδου ήταν το Violin d’Ingres το 1924. Αυτή η φωτογραφία χαρακτηριζόταν από τη γυμνή πλάτη της αγαπημένης του, ηθοποιός γνωστή ως Kiki. Σε μια πνευματώδη συστροφή, ο Man Ray ζωγράφισε δύο μαύρα σχήματα στην πλάτη της για να τη κάνει να φαίνεται σαν μουσικό όργανο.Ο Ray έκανε μια σειρά από ταινίες μικρού μήκους μεταξύ στο 1923-1929, δημιουργώντας κλασικά Σουρεαλιστικά έργα όπως το L’Etoile de Mer, Les Mysteres du Chateau de. Επίσης, πειραματίστηκε με τη μέθοδο που είναι γνωστή ως φαινόμενο Sabatier, η οποία προσθέτει μια ασημένια ποιότητα στη φωτογραφία.

rn

Όταν μετακόμισε από τη Νέα Υόρκη στο Παρίσι το 1921, είχε ξεκινήσει διάφορες συνεργασίες με τους σχεδιαστές ενδυμάτων εκεί – συμπεριλαμβανομένων των Vionnet, Lanvin, Chanel και Schiaparelli – απλά για να χρηματοδοτήσει το studio του, τα πινέλα και τα χρώματα του. Αλλά από την αρχή, ο ίδιος, ωστόσο, αποφάσισε να αξιοποιήσει τη δυνατότητα της καλλιτεχνικής έκφρασης στο πλαίσιο των εμπορικών εργασιών. Η πρώτη διάπραξη του ήταν για τον Paul Poiret, ένας από τους κορυφαίους σχεδιαστές της πόλης.

rn

Όταν ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος άρχισε στο Παρίσι το 1940, ο Μαν Ρέι μετακόμισε στο Χόλιγουντ, όπου και τελικά αποφάσισε να εγκαταλείψει τη φωτογραφία μόδας από το φόβο ότι η εμπορική φήμη του θα επισκιάζε τη καλλιτεχνική του.Όταν εισήλθε για πρώτη φορά στη σφαίρα της μόδας, ο Man Ray αποφάσισε να κάνει “κάτι διαφορετικό, όχι σαν τα πράγματα που έκαναν οι συνήθεις φωτογράφοι,” και η διαρκής επιρροή του σχεδόν 100 χρόνια αργότερα στέκεται ως μια ισχυρή απόδειξη για τη μοναδικότητα του οράματός του.

Close