fbpx
Close

Κακές συνήθειες: γίνεται να τις ελέγξεις;

daze.gr image

Όταν αναφερόμαστε στις κακές συνήθειες, όλοι φέρνουμε στο μυαλό μας μια εικόνα: πολλά ποτήρια κρασί τα σαββατόβραδα, το late night snacking μετά από μια σκληρή μέρα στη δουλειά, το καθιερωμένο burger αν τύχει και ο δρόμος σε βγάλει στο κέντρο. Τι κοινό έχουν όλες αυτές οι συνήθειες, πέρα από το ότι επιβαρύνουν την υγεία σου; Στα παραπάνω παραδείγματα, αλλά και σε άλλα όμοια τους, βρίσκεσαι σε ένα περιβάλλον ή μια κατάσταση στα οποία μια συνήθεια συνδέεται με το κέντρο ευχαρίστησης ή ανταμοιβής στον εγκέφαλό σου. Έτσι λοιπόν, όταν βρεθείς σε παρόμοιο ή ίδιο περιβάλλον με εκείνη τη φορά που ένιωσες καλά, ο εγκέφαλος σου θα προσπαθήσει να αναπαράγει τη σειρά πράξεων ώστε να έχει την αναμενόμενη και οικεία αντίδραση στον οργανισμό (π.χ. στο σινεμά, συνδέουμε την ύπαρξη καραμελωμένων ποπ-κορν και ανθρακούχων ποτών με το πόσο θα μας αρέσει η ταινία).Η βασική ερώτηση, βέβαια, είναι αν μπορείς να εγκαταλείψεις τις κακές αυτές συνήθειες και πώς. Η απάντηση έγκειται, από την μία, στην απομάκρυνση σου από το ερεθισματογόνο περιβάλλον (π.χ. την αλλαγή της πορείας σου από μια διαδρομή που δεν περιλαμβάνει ζαχαροπλαστεία) και από την άλλη, στη δημιουργία “εμποδίων” για την κακή συνήθεια ή αλλιώς την αλλαγή του περιβάλλοντος (π.χ. το να αλλάξεις τη θέση των τσιπς στο ντουλάπι). Και αν αυτά τα δύο δεν φαίνονται τόσο αποτελεσματικά για καθημερινότητα σου, σκέψου πως εξίσου αποτελεσματικό είναι να αντικαταστήσεις μια κακή συνήθεια με μια καλή, ή έστω με μια καλύτερη, η οποία όμως θα προκαλεί την ίδια ευχαρίστηση με την αρχική.Για παράδειγμα, αν πάντα μετά το φαγητό αναζητάς κάτι γλυκό και ενδίδεις σε σοκολατάκια και καραμέλες, σκέψου αντί αυτού να καλέσεις τη φίλη σου στο τηλέφωνο. Αν όταν βλέπεις ταινία με το φίλο σου καταναλώνετε σακχαρούχα ποτά τύπου κόλα, ίσως ένα καλό πρώτο βήμα θα ήταν να τα αντικαταστήσετε με την light έκδοση τους. Στην υιοθέτηση μιας “αντικαταστάτριας” συνήθειας, το κλειδί είναι να είναι να μην απαιτεί πολλά βήματα και να είναι εύκολα προσβάσιμη. Πολλοί ψυχολόγοι συνιστούν επίσης να μην αγχώνεσαι με χρονικά πλαίσια και να μην είσαι πολύ σκληρή με τον εαυτό σου αν στη διαδικασία “απαλλαγής” από μια κακή συνήθεια, τελικά την ξανα-υιοθετήσεις προσωρινά. Τέλος, μην ξεχνάς πως η υποστήριξη των αγαπημένων σου προσώπων στην προσπάθεια σου μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιμη.

rnrnΗ εγκατάλειψη μιας συνήθειας είναι απαιτητική διαδικασία, αλλά μην ξεχνάς πως εσύ είσαι κυρίαρχη της ζωής σου – και μπορείς να την (ανα)πλάσεις όπως θέλεις.

Close