fbpx
Close

Εγχειρίδιο διατροφής: Μύθοι + αλήθειες για τα λιπαρά στη διατροφή!

daze.gr image

Υπάρχουν πολλές δίαιτες εκεί έξω οι οποίες είτε οδηγούν σε απώλεια βάρους είτε υποστηρίζουν πως είναι περισσότερο υγιεινές. Οι δίαιτες χαμηλές σε λιπαρά ανήκουν και στις δύο αυτές κατηγορίες: από τη μία, είναι αναμενόμενο πως με 9 θερμίδες / γραμμάριο, αν αποκλείσει κάποιος τα λιπαρά από τη διατροφή του, μειώνονται οι συνολικές καταναλισκόμενες θερμίδες – από την άλλη, μερικά λιπαρά έχουν συνδεθεί με συγκεκριμένες παθήσεις (π.χ. καρδιαγγειακά) δίνοντας κακό όνομα σε όλη την κατηγορία των διαιτητικών λιπαρών.

rnΤα πράγματα όμως δεν είναι ακριβώς έτσι: ανάμεσα στα άλλα, τα λιπαρά βοηθούν στον κορεσμό, βελτιώνουν τη λειτουργία των αγγείων του αίματος και παίζουν ρόλο στον έλεγχο των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα.

rnΠιο συγκεκριμένα, ενώ πολλοί αντιμετωπίζουν τα προϊόντα χαμηλά σε λιπαρά ως «πιο υγιεινά», στην πραγματικότητα μπορεί να διαθέτουν πολλές θερμίδες και να περιέχουν μεγάλες ποσότητες επεξεργασμένης ζάχαρης και υδατανθράκων – κάτι όχι και τόσο υγιεινό τελικά.Βέβαια, είναι αλήθεια πως υπάρχουν υγιεινότερα λιπαρά από άλλα. Τα τελευταία χρόνια έχει υπάρξει αρκετή συζήτηση γύρω από τα μονοακόρεστα (π.χ. ελαιόλαδο, σουσάμι, αβοκάντο, ξηροί καρποί) και τα πολυακόρεστα λιπαρά (π.χ. σολωμός, τόφου, φασόλια σόγιας), και τα πλεονεκτήματα τους σε σχέση με τα κορεσμένα (π.χ. τυρί, βούτυρο, πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα, κόκκινο κρέας, λάδι καρύδας) και τα τρανς (π.χ. επεξεργασμένα τρόφιμα όπως cookies, κέικ και κράκερς αλλά και μικρές ποσότητες στο αρνί, το μοσχάρι και το ζωικό βούτυρο). Τα πρώτα βρίσκονται σε αφθονία στη μεσογειακή δίαιτα και έχει βρεθεί πως προστατεύουν κατά καρδιακών παθήσεων, ενώ ελέγχουν και τα επίπεδα χοληστερόλης στο αίμα. Τα κορεσμένα λιπαρά αντίθετα, αν και όχι απαραίτητα κακά, μπορούν να αυξήσουν τη χοληστερόλη. Τέλος, τα τρανς θεωρούνται απολύτως άχρηστα -δεν έχει βρεθεί κάποιο πλεονέκτημα τους για την υγεία- και επιβαρυντικά -καθώς αυξάνουν τη χοληστερόλη- για το σώμα μας. Επομένως, είναι ξεκάθαρο ? κάποια λιπαρά συμβάλλουν περισσότερο στην υγεία μας από άλλα.Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως η κοινή γνώμη «τρώγοντας λιπαρά παχαίνεις» δεν ισχύει – τουλάχιστον εξετάζοντας το από τη πλευρά των λιπαρών. Είναι δυνατό να διατηρήσεις μια δίαιτα κατά την οποία καταναλώνεις το 30-35% των ημερίσιων θερμίδων σου σε λιπαρά, χωρίς να πάρεις βάρος. Βέβαια, με τα λιπαρά είναι εύκολο να ξεφύγεις π.χ. αν καταναλώνεις ένα ολόκληρο πακέτο ξηρούς καρπούς με τη μία ή αν δε μετράς το ελαιόλαδο στο φαγητό.

rnΓι’ αυτό εξάσκησε το ρητό «παν μέτρον άριστον» και απόλαυσε το funky πρωινό σου με αβοκάντο και αυγό χωρίς ενοχές και ανησυχίες.

Close