fbpx
Close

Τελικά παχαίνουν οι υδατάνθρακες;

daze.gr image

Είναι κοινό μοτίβο να κατηγοριοποιούνται συγκεκριμένες τροφές για οποιοδήποτε ζήτημα υγείας (ποιος δεν έχει ακούσει για την «βλαβερή γλουτένη» ή το «καρκινογόνο κόκκινο κρέας»;). Έτσι και για τους υδατάνθρακες: ενώ αποτελούν τη βασική πηγή ενέργειας στη καθημερινότητα μας (υπολογίζεται πως περίπου το 45-60% των ημερήσιων καταναλισκόμενων θερμίδων πρέπει να προέρχεται από αυτούς), μια μεγάλη μερίδα ανθρώπων θεωρεί τα τρόφιμα που περιέχουν υδατάνθρακες και ζάχαρη «κακά» ή παχυντικά. Τι ισχύει στην πραγματικότητα; Οι απλοί υδατάνθρακες, όπως είναι η ζάχαρη, προκαλούν απότομη αύξηση και πτώση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα, κάτι που μπορεί να προκαλέσει αίσθημα πείνας και απώλεια της αίσθησης κορεσμού, το οποίο με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει σε υπερκατανάλωση. Το γεγονός αυτό, αν συνδυαστεί και με το ότι τρόφιμα με απλούς υδατάνθρακες έχουν συνήθως ωραία γεύση, είναι εύκολο να παρεκτραπεί η υγιής κατανάλωση τους. Σε αντίθεση με τους απλούς, οι σύνθετοι υδατάνθρακες πέπτονται πιο αργά από το σώμα, και ειδικά όταν συνδυάζονται και με υψηλό περιεχόμενο σε φυτικές ίνες, ελέγχουν το αίσθημα πείνας και σε κρατάνε περισσότερη ώρα «χορτάτη».Έτσι, αν σκεφτεί κανείς πως τρόφιμα με πολλή ζάχαρη και καθόλου φυτικές ίνες (όπως γλυκά, μπισκότα, κράκερ και αναψυκτικά) περιέχουν κυρίως υδατάνθρακες, φαίνεται εύκολο να κατηγορήσει όλα τα υδατανθρακούχα τρόφιμα ως «κακά». Μαζί όμως με τα παραπάνω δεν είναι λογικό να «καταδικάζουμε» και τις κατεξοχήν πλούσιες σε (απλούς και σύνθετους) υδατάνθρακες τροφές όπως τα φρούτα, τα λαχανικά και τα δημητριακά, οι οποίες περιέχουν και άλλα σημαντικά θρεπτικά συστατικά για τον οργανισμό.

Close