fbpx
Close

Εγχειρίδιο διατροφής: Κεφάλαιο Λάδι Καρύδας- αξίζει το hype τελικά;

daze.gr image

Αν έχεις υπάρξει χρήστης του διαδικτύου τα τελευταία 5 χρόνια, σίγουρα θα έχει πάρει το μάτι σου άρθρα, Instagram posts, συνταγές ή vlogs που εκθειάζουν το λάδι καρύδας (coconut oil) στην μαγειρική. Το συγκεκριμένο υλικό κερδίζει έδαφος απέναντι σε άλλα έλαια, όπως είναι το ελαιόλαδο, διαθέτοντας φανατικούς υποστηρικτές που πολλές φορές το χρησιμοποιούν ως αποκλειστικό έλαιο στη διατροφή τους. Το βασικό τους επιχείρημα είναι ότι το συγκεκριμένο λάδι συμβάλλει στην απώλεια βάρους, στην υγεία της καρδίας και του θυρεοειδή, ενώ προστατεύει ενάντια παθήσεων όπως το Αλτσχάιμερ και ο διαβήτης. Παράλληλα, συχνά επικαλούνται ως παράδειγμα την καλή υγεία των Πολυνήσιων που το χρησιμοποιούν ευρέως στην κουζίνα τους. Αξίζει όμως τελικά τόσος «ντόρος» για αυτό το υλικό;

rn

Η αλήθεια είναι πως τα λιπαρά στο λάδι καρύδας αποτελούνται κατά 90% από κορεσμένα λιπαρά (το βούτυρο περιέχει 65%!), και για αυτόν τον λόγο έχει στερεά μορφή σε θερμοκρασία δωματίου, σε αντίθεση με το ελαιόλαδο, για παράδειγμα, με 15% τέτοιου είδους λιπαρά. Αξίζει να σημειωθεί πως η συνιστώμενη ποσότητα κορεσμένων λιπαρών καθημερινά αγγίζει τα 13 γραμμάρια ημερησίως -ποσότητα η οποία περιέχεται σε μόλις μια κουταλιά της σούπας λάδι καρύδας.

rn

Περίπου η μισή ποσότητα κορεσμένων λιπαρών στο λάδι καρύδας είναι τριγλυκερίδια μεσαίας αλυσίδας (ή αλλιώς MCTs), λιπαρά που έχει βρεθεί πως δεν αποθηκεύονται σε μεγάλο βαθμό ως λίπος στο σώμα, αλλά αντίθετα συμβάλλουν στον μεταβολισμό, στις ορμόνες που ελέγχουν την όρεξη και στην αύξηση της «καλής» (HDL) χοληστερόλης. Παρόλα αυτά, έχει βρεθεί πως τα κορεσμένα λιπαρά επηρεάζουν και την «κακή» (LDL) χοληστερόλη, αυξάνοντας την στο αίμα και συμβάλλοντας στην εμφάνιση καρδιαγγειακών παθήσεων.

rn

Επίσης, αν και το λάδι καρύδας περιέχει αντιοξειδωτικά, ουσίες που προστατεύουν τον οργανισμό από διάφορες παθήσεις, δεν υπάρχουν αρκετές επιστημονικές έρευνες που συσχετίζουν το λάδι καρύδας με ισχυρισμούς υγείας π.χ. για την απώλεια βάρους, το Αλτσχάιμερ ή τα αρθριτικά.

rn

Επομένως, μάλλον φαίνεται πως σχετικά με το λάδι καρύδας, υπάρχει πολλή φασαρία για το τίποτα. Σε καμία περίπτωση, βέβαια, δεν είναι απαγορευτική η χρήση του, αλλά οι επαγγελματίες υγείας συνιστούν προσοχή στην κατανάλωση του, κυρίως γιατί δεν είναι εξακριβωμένος ο τρόπος που επηρεάζει το σώμα, αλλά και γιατί περιέχει πολλές θερμίδες. Γενικότερα, ως πηγές λιπαρών στην καθημερινή σου διατροφή, καλύτερα εστίασε στο ελαιόλαδο, λαχανικά (π.χ. αβοκάντο) και ξηρούς καρπούς.

rn

 

Close